Allt började med en prinsessa som i doppresent fick en bokhylla full med barnböcker. Regeringen Reinfeldts gåva var lovvärd, inget snack om saken. Men den väckte en tanke hos barnboksförfattaren och eldsjälen Martin Widmark (författare till bland annat böckerna om LasseMajas detektivbyrå):
– Om prinsessan kan få en bokhylla fylld med böcker av regeringen borde väl alla barn i Sverige kunna få det?
Martin Widmark började räkna. Tänk om alla förskolor kunde få i alla fall en mindre samling böcker? Kanske 50 böcker, till 10 000 förskolor – vad kan det kosta, hur skulle det fungera?
”Alla barn behöver tillgång till litteratur”
Eftersom ingenting tycks vara omöjligt i Martin Widmarks värld var idén snart i verket. En stiftelse bildades, projektledare anlitades, politiker kontaktades. Vis av erfarenheterna från succéprojektet En läsande klass visste Martin hur han skulle gå vidare. Och framför allt – han visste varför:
– Alla barn behöver få tillgång till litteratur. De som inte blir lästa för hemma halkar efter redan från början – forskningen visar ju att barn som blivit lästa för har dubbelt så stort ordförråd när de börjar i skolan jämfört med de som inte blivit lästa för.
Nu när PISA- och PIRLS-resultaten visar att utvecklingen när det gäller läsförståelse är på väg åt rätt håll, tack vare hårt arbete av lärare och elever bland annat med hjälp av Läslyftet och Martin Widmarks En läsande klass, är det dags att ta itu med nästa stora problem: den ökade segregationen.
– Socioekonomisk bakgrund spelar idag en så stor roll för skolresultaten att vi inte längre kan prata om en likvärdig skola. Och faktum är att 18 procent av de elever som går ut nian idag inte kan läsa ordentligt. Jag är övertygad om att det hänger ihop med högläsning, säger Martin Widmark.
Största satsningen på barnlitteratur
Många försök har gjorts för att få föräldrar att läsa mer för sina barn. Men vi behöver nu satsa på förskolan, menar författaren:
– Alla barn (95 procent) går i någon form av förskoleverksamhet, och där har pedagogerna möjlighet att väcka barnens kärlek till böcker och berättelser.
Och nu ska det nationella Förskolebiblioteket bli verklighet. I vårens budget avsätts 50 miljoner kronor till inköp av böcker till landets förskolor. Det är en av de största satsningarna som gjorts på barnlitteratur i Sverige någonsin, hävdar Martin.
– Enligt utbildningsminister Gustav Fridolin kommer böckerna vara på plats, eller vara på väg, innan året är slut. Det känns fantastiskt.
Men det räcker inte med att dela ut böcker och läsa dem – man behöver använda böckerna också. Diskutera, leka, rita, dramatisera, resonera kring berättelserna.
– Min innerliga förhoppning är att det kommer att finnas ett utbildningsmaterial som följer med till förskolorna, kopplat till böckerna, säger Martin Widmark.
Dags för andra att ta över
Martins idé har satts i verket, regeringen och Kulturrådet tar nu över arbetet:
– Det är dags för andra som kan det här bättre att ta över. En arbetsgrupp med de allra bästa bibliotekarierna och pedagogerna bör tillsättas, välja ut böcker och skapa ett utbildningsmaterial, och jag ska hålla mig borta. Långt borta! säger Martin och skrattar.
Efter år av intensivt läsfrämjande arbete är det nu dags att slå av på takten:
– Min fru sa det häromdagen: nu behöver du inte göra mer, Martin. Och jag känner lite så – nu har jag dragit några strån till stacken, och det känns skönt att ta det lite lugnare.
Alla LasseMaja-älskare kan dock vara lugna. Böckerna fortsätter att utkomma. Dessutom blir det både film- och Dramaten-teaterpremiär under 2018!
Martins tips till föräldrar som vill hjälpa förskolan att utveckla arbetet med högläsning:
– Fråga personalen vad de läser just nu med barnen! Då visar man att man är intresserad av frågan och underförstått talar man om att man förväntar sig att man läser med deras barn på dagarna. Och ställ följdfrågor: Finns det något vi kan prata om hemma? Något tema?
…och till förskolepersonal:
– Läs och prata om böcker med barnen. Mer eller mindre strukturerat. Det behöver inte vara svårare än så.