Mirabell och Astrakan bygger på en pjäs med samma namn. Hur var det att skriva om den till en bilderbok?
— Det var faktiskt ganska lätt! En teaterpjäs är ju en ”gles” text som mest består av dialog. Sedan fyller skådespelare, regissör och scenograf ut den med sina egna bilder och sina tolkningar av karaktärerna. En bilderbokstext fungerar på samma sätt – den måste lämna utrymme för illustratören att berätta mer om karaktärerna och miljön än vad texten gör. Jag har ju samarbetat med Maria Jönsson förut, så jag visste att hon skulle göra det på ett väldigt bra sätt.
Missa inte! 24 barnböcker om vänskap — för alla åldrar
På vilket sätt är den inspirerad av I väntan på Godot?
— Utgångspunkten när jag fick pjäsbeställningen var att den bara skulle ha två roller. Jag började fundera på om det förutom de två på scenen skulle kunna finnas en tredje som publiken aldrig får se eller höra. Då kom jag att tänka på I väntan på Godot, där de två luffarna hela tiden väntar på den mystiske Godot som aldrig dyker upp. Ur det uppstod idén om två barn som var för sig väntar på att någon som ska komma och bli deras vän, men som inte förrän i slutet ser att de i stället skulle kunna bli varandras vänner. Men Becketts pjäs är ju rent existentiell och filosofisk, min pjäs och bok handlar mer om relationer.