Att läsa böcker med och för ett autistiskt barn är på väldigt många sätt precis som att läsa för en normis (det vill säga ett normalfungerande barn som inte befinner sig inom npf-spektrat). Det är samma läsglädje, samma nyfikenhet och samma otålighet. När boken är väldigt bra kanske barnet vill bläddra snabbare än du hinner läsa, och om den inte är bra – ja, då får du höra det. På en gång.
Jag har två barn, en autist med språkstörning och en normis. Och våra barnböcker i bokhyllorna går nästan alltid att dela in i tre kategorier: de som handlar om npf, de som är pedagogiskt färdighetsutvecklande och så alla andra – de som bara är roliga att läsa.
Läs mer: Kajjan Andersson: ”Jag vill se barnböcker om kroppsacceptans”
”Läsa pedagogiskt färdighetsutvecklande böcker för barnen, herregud vad tråkigt det låter”, tänker kanske du. Men icke! För pedagogiska barnböcker är idag allt annat än torra och trista. Och färdighetsutvecklandet, det kan jag lova att du har en hel hög hemma även om du inte tänkt på det.