Hej Martin, vad är grejen med Pixi-böckerna?
– Jag har arbetat med Pixi sedan jag började jobba på förlaget Bonnier Carlsen för 17 år sedan. Till en början såg jag det mer som ett utvecklingsstadie för att få gå över till att jobba med ”riktiga” barn- och ungdomsböcker. Med med tiden har jag upptäckt att Pixi-böckerna utövar en speciell charm på mig, både för att de är lättillgängliga och för att de inte riktigt kräver samma allvarliga beslut kring utgivningen. Vi har helt enkelt utrymme att experimentera lite med Pixi-böckerna!
Läs även: 10 ABC-böcker som lär ditt barn om alfabetet
– Då, i slutet av 1990-talet, hade jag själv inga barn och hyste en ganska bestämd uppfattning om vad som var bra barnlitteratur. Idag har jag själv två barn, sju och nio år gamla, och jag lever med målgruppen på ett annat sätt. Det har helt klart påverkat min syn på hur böckerna läses och vilket innehåll som kan uppfattas som ”bra”. Jag har nog kvar många av mina åsikter från 90-talet men även lagt till nya om vad som gör en bra Pixi-bok. Inte minst att humor verkar funka väldigt väl!
Hur många Pixi-böcker har det sålts genom åren?
– Bara i Sverige har mer än 60 miljoner böcker sålts sedan starten på Lindqvist förlag 1955. Den första titeln för 61 år sedan var Tuff-Tuff Billy, sedan dess har den numrerade upplagan följt tre generationers uppväxt.
– Sammanlagt har cirka 1 500 titlar kommit ut sedan starten. Den genom tiderna mest sålda boken är Jan Lööfs Pelles ficklampa, som blivit en riktigt klassiker. Vi tittar på om vi kan få fram en ny version. Jan Lööf jobbar digitalt idag så vi hoppas kunna restaurera originalbilderna i datorn och ge ut den på nytt nästa år.
Varför tror du Pixi-böckerna är så älskade?
– Köper man en stor bilderbok för uppemot 100 kronor är det oftast en vuxen som valt den och man läser den andaktsfullt. Pixi-boken, däremot, rycker man i farten, den får följa med i alla väder, ska tåla att tuggas på och hålla för att läsas med ett stort moment av avbrott.
– En annan anledning till Pixi-böckernas popularitet tror jag är att barnen själva får välja vilken bok de ska köpa. Vid Pixi-lådan vet föräldrarna att de tryggt kan låta barnet själv välja vilken av de åtta titlarna de vill i kartongen, de är helt okej med det! Det är inte någon katastrof om de skulle välja en bok som inte är perfekt för just ”mig och mitt barn”. Den kostar ju bara 15 kronor.