Svåra ämnen för små läsare
Nu har de första Vem-figurerna blivit vuxna och fött fram en ny generation fantasifulla varelser. De vardagsnära berättelserna skyggar inte från tunga ämnen och existentiella frågor. Exempelvis handlar Vem är död? om just döden och Vem finns? om ett barn som inte blev till. Hur tungt och hemskt ämnet kan vara menar hon beror på genren och formatet.
– Liten, till exempel, är ett regeringsuppdrag. Det är Brottsoffermyndigheten som har beställt en bok om hur man ska kommunicera med små barn om att våld är olagligt och att de blir utsatta för ett brott om de är rädda eller blir slagna hemma. Det var väldigt svårt att skriva om. Då fick jag hjälp av Brottsoffermyndigheten, barnpsykologer och mitt förlag.
Tänker du alltid att det ska finnas något underliggande budskap i böckerna?
– Attityder om vad vi ska ha barnböcker till växlar över tid. Jag var själv barn på 70-talet och då var det ganska mycket moraliserande. Det fanns en idé om att man skulle bygga nya medborgare och att barn skulle inkluderas i det politiska samtalet. Det finns både bra och dåliga sidor i det. Jag tänker att litteraturen är större än så, att det måste kunna finnas alla möjliga former av böcker även för barn. Barn, precis som vuxna behöver olika former av berättelser olika dagar. Samtidigt är man naiv om man tror att man kan göra böcker som är helt fria från värderingar. För åsikter och värderingar har man alltid i det man skriver eller inte skriver, och i de bilder man gör. På det sättet är jag benägen att hålla med om att allt är politik. Jag har en massa åsikter i mina böcker.
Missa inte: 7 gånger Stina Wirsén beskriver svåra ämnen för små läsare